Béla Sógor A vers születése és beérése
Amikor derékon ragadom a tollat azzal a szándékkal, hogy verset írok; - történjék ez ötletszerűen adódó ihletből, vagy előre elhatározott gondolat, esetleg gondolat-egység kapcsán - e gondolat kifejtésére összpontosítva, a pillanatnyilag legkézenfekvőbb, s legjobbnak tűnő szavak, kifejezések: eszközök felhasználásával igyekszem a célt elérni.
Az írás megkezdésekor azonban sohasem tudom pontosan és végérvényesen megmondani, hogyan, s mivé alakul végül is a vers. Nem, mert kezem csak az „első szó leírásáig szabad”. Ettől kezdve már a gondolat sugallta szavak egymásmellé rakása a feladat, s az ügyelés, hogy az alapgondolattól el ne terelődjék a szöveg.
Egyszersmind igyekszem kiválasztani az összetorlódott, felhalmozódott eszköz-halmazból a legmegfelelőbbet, hogy ezáltal elkerülhessem, illetve minimálisra csökkenthessem a befejezett vers javítgatását-foltozgatását. Ezt azért teszem, hogy mellőzhessem a verejtékes munkával-erőltetéssel előkeresett eszközök használatát. Ettől ugyanis - véleményem szerint - „izzadtság-szagúvá” válik a vers, s az erőltetést észreveszi, s gondolatnélküliségnek „fordíthatja” a vers olvasója.
A végleges mondanivaló-összesség meghatározása azonban egyéb tényezők miatt is lehetetlen. Ezen tényezők pedig a következők: Az egyes szavaknak is külön életük, jelentésük, formájuk, tartalmuk, hangulatuk, zenéjük és funkciójuk van.
Hasonlóképpen áll ez az egyes sorokra, a vers mondataira, szakaszaira és a teljes versre is. E szempontból külön figyelmet érdemelnek a költői képek, a hasonlatok, s leginkább a széles határokat átfogó metaforák, melyek a vers írójában is, s az olvasóban is messzemenő asszociációk bevonását eredményezik, s teszik lehetővé. (S még csak hozzávetőlegesen sem biztos, hogy azonos, vagy egyirányú asszociációk ezek !) Ezek alkalmazása elhelyezésük első pillanatában kevesebbet mond, mint a véglegesen kialakult költői szöveghez idomulva. Ahhoz pedig, hogy a vers írója meglássa-felfedezze a rejtettebb vonatkozásokat, - melyekből legfeljebb egy-kettő lehet szándékolt ! - bizonyos időnek kell eltelnie a megírástól, hogy az ily módon - a szó nemesebb értelmében - „elidegenedett” alkotást viszonylagos (relatív) objektivitással szemlélhesse, s gondolhassa végig.
Ezt a fajta „nemes elidegenedést” nevezem én a vers „érési idejének”.
Az olvasónál ez az idő - mert benne éppúgy meg kell érnie a versnek, akár az íróban, - az első egy-kettő és a hosszabb „kihagyás” utáni újraolvasások közötti „tudatalatti” érlelődés….
Régi emlékek
Botorkáltam gyermekkorom
régi helyszínein, s valami
kimondhatatlan feszültség
költözött belém. Az emlékeimben
élő óriási domb „összement”,
szinte apró halomnak látja
megvénült szemem, s a játékainkat
ölében tartó, s ringató „préri”
már nincs sehol. Eltűnt a gizgazos,
gyermekszemmel beláthatatlanul
végtelen rét, ahol pitypang virágát
a szél sodorta, s csalán virágát
kötöttük csokorba, s vittük haza,
hogy ettől szelídüljön anyánk
korholó szava, s vészjósló tekintete
mely az összesározott ruháink láttán
szórt cikázó, haragos villámokat.
A környéken most magas házak,
s új utcák sora, mellettük, előttük
megannyi gépkocsi (hogy irigyelt
akkor minket sok gyerek, hatunkra
volt egy ütött-kopott vén kerékpár,
de a mi tulajdonunk: személy és
áruszállításra szolgált, s néha, ha
lejárt szolgálata, nyergén, vázán lehetett
egy-egy órácskát szórakozni).
Botorkáltam gyermekkorom
régi helyszínein, megrohant
temérdek emlék, orrom facsart,
torkom kiszáradt, s fáradt szememre
köd-függönyt vont a pára…
(2013. 07. 31.)
Kell még …
Elméláztam, s végigcikázott
a tekervények között, akár a
villám, számtalan film részlete,
s mindahány elmúlt életem
nem szépített történéseit,
eseményeit vetítette le, oly
élességgel, akárha most, e
pillanatban történnének velem.
Erőt vett rajtam a döbbenet,
vajon mi ez, a feszült idegek
rapszodikus játéka tán, vagy
valami furcsa lelki leltár ?...
Nem, még nem lehet, hogy
elért a földi elszámolás, kell,
hogy legyen még selymes
tenyér, mely mély barázdájú
homlokráncaim elsimítja…
(2013. 07. 30.)
Hatékonyság
Táblán a napraforgófejek,
mintha Dali festette volna,
szinte folynak, a szemek
érettre pörkölődtek, s a
szedés után - megspórolva
egy munkafázist - azonnal
zacskózni lehet… Lám, a
Nap is minket segít, így lesz
hatékonyabb a termelés, a
világ csodánkra jár, csak
egy apró lépés kell csupán,
s jövőre lekvár terem a fán.
(2013. 07. 29.)
Gyász
Nos, ez kimúlt. Mondhatom:
csúf halála volt. Furcsa kín,
most szomorún gyászolhatok.
Életünkhöz, - s az ablakkerethez –
oly természetesen tartozott;
létezése nem volt megfogalmazott,
csak tudtuk, hogy van, s néha,
egy pillantást vetettünk felé, s ő
akkor, szerényen, nem hivalkodón,
ám mindig precízen, megbízhatón,
mínusz húsz és plusz negyven
között, adatait lelkesen közölte.
És most e forró napon, már ez is
szörnyűség: egy hatalmas reccsenés,
üvegburka szertehullt, higany-vére
milliónyi apró golyóként gurult
az erkély felhevült járólapjain.
Léte csendes volt, akár a szellő,
de hiánya ordító, már-már eget-verő,
a pillantásra adat helyett az üresség
vág szemembe, s lelkembe fészkel,
akár az élősködő kakukk, a nincs
szívszorító, görcsös szenvedése.
Végleg búcsút kell mondanom,
egy aprócska gyertyát gyújtanom,
a hű hőmérő romjai felett bánatos,
búcsúztató dalokat játszanom.
(2013. 07. 29.)
Meleg van
Egy könyv fekszik előttem.
Akár a hangyák, nyüzsögnek
a fekete betűk, nem sikerül
sehogy sem rendet teremtenem,
szememre ült a délután száraz,
szinte égető lehelete. Kávémban
áll a fényes kanál, nincs kedve
forogni, a kávé se hűl, de most
nem törődöm vele; egykedvűen
bámulom a fejem fölött lebegő,
cikornyás füst felleget, amit
alig szívott cigarettám ereget.
Aztán, szinte villámcsapásként
bevillan: pék áll a kemence
nyitott ajtajánál, veti a tésztát,
hogy holnap kerüljön asztalunka
illatos, friss kenyér; a földeken
nem lehet árnyékot tartani, hogy
zsákba kerüljön a burgonya; s
fémet olvaszt a martinász, a
vasrúdon kérgesre ég tömpe ujja,
s a panaszra nincs szava.
Szégyenkezem, hogy tespedve
itt, a meleg miatt sajnálom magam.
(2013. 07. 28.)
Baldachin
Sétára indultam. Reggel
korán, hogy a napi mozgás
még a kánikula tobzódása
előtt meglegyen. A céltalan
ődöngés közben kis tópartra
vetődtem. Még halk volt
körbe minden, csak itt-ott
futott egy macska, vagy
pórázról elengedett kutya:
gazdája valahol az árnyékban
ásítva meglapult; s szomorún
lógatta víz felé borzolt haját
a fűz, lám, a szerelemnek
nincsen napszaka, baldachint
tartott két ifjú szenvedélyes,
önfeledt csókja fölé.
(2013. 07. 28.)
Nyom nélkül jár a toll
Asztalra simítva, előttem a makulátlan
fehér papír, mint már annyiszor,
kezemben az élesre-töltött toll,
készülök, hogy temérdek kérdésedre
minden részletet elmondva, válaszolok.
Nem értem. Kezem mozog, agyam
tán sebesebben is a kelleténél, forog,
a toll vége mégis csupán a papír felett
mozog, nyomot nem hagy, nem rögzít
egyetlen, épkézláb mondatot.
Gyötör a kétség, miért érdekelne
magányba bugyolált életem sok,
napjaimat befolyásoló, semmisége ?
Hogy az éjszaka csak forgolódtam,
reggelre verejték-patakon úsztam,
s szemhéjam szinte fel kellett feszíteni;
hogy számban keserű volt a nyál,
és nem hozott könnyebbülést a reggel.
Monoton taposómalomként telt
a munkára fogott délelőtt, hogy
mindent elrendezzek még ebéd előtt,
ami rám méretett, s ne restanciával
érjen a füllesztő-párás délután…
Aztán, hogy ez is elszelelt, s a fásult
munkanapnak vége lett, leültem
kis asztalomhoz, hogy írjak neked,
asztalra simítva, előttem a makulátlan,
fehér papír, itt van a szolgálatra-kész
toll kezemben, s a papír most is,
mint már annyiszor: üres marad…
(2013. 07. 27.)
Nyújtózik a sínpár
Bazaltágyon nyújtózik a sínpár,
vége már a végtelenbe ér,
csillan a Nap fényes koronáján,
robogó vonatokra vár.
Bazaltágyon nyújtózik a sínpár,
tudjuk, léte mennyit ér,
rajta szürke gondokkal rakott
sok vagyon kirakásra vár.
Bazaltágyon nyújtózik a sínpár,
tán megállóba, állomásra ér,
- valaki váltót rosszul állított, -
vörösen izzó szemaforra vár.
Bazaltágyon nyújtózik a sínpár,
gördül rajta súlyos életünk,
könnyebbülést a váltóállítástól
s egy új állomástól remélhetünk.
(2013. 07. 27.)
Ballag a délután
Csak ballag a délután,
lelassult a nagy melegben,
a fák árnyékát húzná magára.
Az árnyék is aszalódik,
sóhaja vízért eseng, csepp
esőért, vagy öntözésért,
rezegnek a pödrődő levelek.
Olvad az aszfalt, kátrány
kenődik a könnyű cipőkre,
s a kényszerből közlekedő
gépkocsik kerekére.
Vánszorognak a percek,
verejték ül a homlokukon,
bújnának az óramutatóhoz,
a monoton körbe-utakon.
(2013. 07. 26.)
Toll hegyén
Tinta bugyog a toll hegyén,
dús emlőbimbón a tej,
eteti a fehér papírt,
éppen csak vezetni kell.
Óvatosan halad a kéz,
meg ne törjön a lendület,
szemnek tetsző maradjon
a jeleket felfogó felület.
Toll szára, akár a prizma,
a fény-morzsákat összegyűjti,
s a sajátos szűrés után,
mint jó projektor, kivetíti.
(2013. 07. 24.)
Telihold
Aranytálcán hozza az éjszakát,
feltornyozta köré az álmokat,
melyekből mindenki kedv szerint
válogat, s aztán mégis, vajh’ miért,
összevissza-zagyvaságot álmodik.
Mert az ember valahogy úgy van
összerakva, agykérge akár a
sodrony, felcsavarva, legalább
álmában ellenáll a tervezésnek.
Az álmok így játszanak vele,
történetüknek ritkán adódik
racionálisan magyarázható, s
értelmezhető vége-eleje.
Hiába hozza hát aranytálcán
az éjszakát, s vele a mindenféle
álmokat a cipóra hízott telihold,
ha az idegek szépen elsimulnak,
az alvás csak akkor lesz nyugodt.
(2013. 07. 23.)
Vigasz …
Mint reggeli gyöngyharmat
a hajnalban ébredő ág hegyén,
apró könnycsepp villódzott
révedő szemed szögletén.
Jöjj, kedves, ülj ide, mesélj,
oldd fel szívednek bánatos,
könnyfakasztó görcseit,
feleződik a súly megosztva.
Így, s most nézz az azúr égre fel,
reményt lő rá az aranyló sugár,
a szép napok még sorakoznak,
bánatodnak, meglásd, vége már.
(2013. 07. 22.)
Rezeg a lélek
Percek, órák rohannak,
szaporán múlnak a napok,
peregnek, akár könnyű
könyvben a teleírt lapok;
s csak a lélek rezeg
- vízen a könnyű-puha pára –
az elmúlt ifjúság lobogó,
kebeldagasztó emlékein.
Szertelen, bohó ifjúság,
mindig szakít magának
emlékek közé zárható
mámor-másodperceket.
Hány utcát bejártunk a
ránk borult sűrű éjszakákban
egy félszegen-lopott, suta
aprócska csókra várva,
s vánszorogtunk hazáig
erőtlen-fáradtan, de boldogan.
Aztán, a kapcsolat, ha valami
semmiségen megbicsaklott,
vállunkra ült, agyonnyomott
a végtelen világfájdalom.
De jött egy új nap, egy másik
szempár kacér tüze villant,
hűtlen kedélyünk már egy
új vonatra szállt, s az új, a
még tüzesebb szenvedélynek
kényelmes helyet csinált.
Emlék ma már a fáradhatatlan,
szép-tüzű, önfeledt ifjúság, melyre
a megtett évek fényszűrőjén
az érett lélek visszarezzen…
(2013. 07. 22.)
Kép lobbant
Egy dallam nyomán kép
lobbant a délutánba, s
vele cseppet visszatért
az régmúlt ifjúság.
Felbúgott a szaxofon,
mint szerelemre szomjazó
bús-bánatos galamb,
s mi suhantunk már
a parkett csuda lakkján.
Emlékszel, kedves,
karomba úgy simultál,
akár zenéhez harmónia,
a bőr ma is összerándul
a régi zenék dallamára.
Tangóseprű szálai
rezgő ritmust kergettek
tarkó alá, s a fül mögé,
űzték a vért vadabb futásra,
adrenalin-permetet szórtak
a fáradó erek falára.
Egy dallam nyomán kép
lobbant a délutánba,
szaxofon helyett a szív zokog,
odavan végleg az ifjúsága.
(2013. 07. 21.)
Foltvarró szakkörben
Ügyes kezű lányok, asszonyok
kézzel, géppel tűzik a mindenféle
rátéteket, s az ákom-bákom
figurákból hamarosan előtűnik
valami mutatós, színek és formák
tudatosan tervezett, megkomponált,
művészi egymáshoz rendelése,
míg a fürge ujjak nyomán kialakul
a kész, lelket üdítő kompozíció.
Lányok, asszonyok, tudnátok-e
valamit kezdeni a sors által vart,
esetlegesen felrakott, meg nem is
komponált, összefoltozott életemmel ?
(2013. 07. 20.)
Rémálom
Sose értettem. Van egy
nyomasztó visszatérő álmom
még gyermekkoromból.
Miből táplálkozik, volt-e
valaha valóságalapja,
azt sem tudom, de nappal is,
éberen is nemegyszer bevillan,
rendszertelenül, az előbukkanás
oka is megfejthetetlen,
ahogy az éjszakai sötét ég, s
a lopakodó Hold alatt,
lángvöröset fest a tűz a régi
téglagyár körül. A gyárfalak is
szinte izzanak, hevük lázat
ültet, verejtéket fakaszt
kínlódó, vonagló gyermeki
testemen, s lelkembe ülteti
borzongó félelem énekét.
Kívülről látom, akár horror
filmet, a lángoló természetet,
és önmagam, az álmodó,
félve fetrengő, izzadó gyermeket,
ágyamon kínlódva, forgolódva.
(2013. 07. 20.)
Parti séta
Méltósággal hömpölyög
a medrébe visszaszelídült
Duna; hátán uszályok
ringatóznak, mit se tudnak
a gyilkos árról, a házakat,
életeket magával sodró
borzalomról, a sikollyal
jajveszékeléssel kísért,
aggódó napokról.
Békés a táj, az aprócska
hullámok alatt csillanó
pikkelyű pontyok járják
délutáni szép táncukat,
incselegve mutatják a
párosodás érzelmeit, s
kuncogva kerülik el
pecások orv készségeit.
(2013. 07. 19.)
A hegy
Csodálva néztem a
messzeségben pöffeszkedő
nagy hegyet, közben
por szállt szemembe,
mit egy kósza szellő
pajkos kedvvel kergetett.
Hegyen a dús fenyők alatt
öreg várrom nézeget,
vénséges vén falai közt
történelmet rejteget.
Emlékei között bujkál
török basa és janicsár,
köveit már nem tartja más,
csak az elvadult folyondár.
(2013. 07. 19.)
Nehéz reggel
Rám köszöntött az
ezüst-fényű hajnal,
álmos szemem még
csak hunyorogni bír,
de már tolakszik,
kelésre kész a Nap,
jelzi az égalji pír.
Mellkasomban egy
mozduló fájdalom
régi emléket citál,
amikor a szívem egy
érzésre rezdült, akár
bánat-dalt pengő,
lágy hawai-gitár.
Kávét iszom, már
múlik a vér bénasága,
csitul a végtagok
ólmos lomhasága,
az idegek fegyelmezett
munkára rendeződnek,
a csikorgó csigolyák
szolgálni szegődnek.
(2013. 07. 19.)
Kell-e még ? …
Barázdát húzok a papírra,
betű-magot vetek bele,
vajon kikel ?, s kinek kell,
ha gondolat-formát öltve
szárba szökken ?
Kell-e még a dallam, s
kinek kell a dal ?
A gépiesedett jelenben
uralkodik a vad ricsaj…
A dúrok recsegése, robaja
elnyomja testét a mollnak,
a karcsú fenyő törzsén is
motorfűrészek araszolnak.
Dömperek kereke marja,
szabdalja erdők televényét,
alig hallani tőlük
madarak csivitelését.
Barázdát húzok a papírra,
vetek bele betű-magot,
tán akad még fül, mely
éhezi a lágyabb dallamot.
(2013. 07. 18.)
Forró éjszaka
A forró, nyári éjszakán,
mikor a szellő is alszik,
álmatlan forgolódom
vékony takaróm elcsúszik.
A forró, nyári éjszakán
polcra kerülnek a vágyak,
fáradt szemem előtt sötét
árnyékok hadonásznak.
Forró, nyári éjszakákon
a gulya is csak szendereg,
csorda mellett, lógó nyelvvel,
a puli is csak hempereg.
A forró nyári éjszakákon
az erdei fák párát lehelnek,
hajnali harmatra várnak
a fonnyadozó levelek.
A forró, nyári éjszakán,
ha kedves arcod elém vetül,
valóság voltál, vagy álom ?
tűnődöm rendületlenül.
(2013. 07. 18.)
Naplemente
Apró fehér felhőpamacs
ül a fejem felett, ringó lába
ablakomra lóg, s az alig-kék
ég peremén lágy dallamot dúdol.
Társa kissé távolabb nyújtózva
heverészik, a nyugovóra térő
Napnál - tán randevúra készül –
hiún illegve fésülködik.
Szellő sem rebben, elcsendesült
a nyüzsgő nap zaja, akár
veszteglő hajó a dokkban;
pihenni térnek a gondok is,
az idegek ma már nem feszülnek,
csillagfényes éjszakát remélve
lazítanak, s elpihennek.
(2013. 07. 17.)
Hadd nyissak ablakot
Ülök asztalomnál, töprengek,
s homlokráncolva gondolkodom,
a zagyva hétköznapok történéseit
- hittem - logika szerint feldolgozom.
Furcsa sors, minek volt a sok iskola
s a hosszú élet minden tapasztalata,
ha végigver hátamon az esetlegesség
szívig hatoló, pörölyös ostora ?
Szekercét, fűrészt, kést kezembe,
hadd nyissak ablakot fakult életembe,
lássam: a romlás honnét fakad,
mi űzi fejem fölé a gond-varjakat ?
Meresztem szemem: ha hátra nézek,
egy mozgalmas, dolgos élet színes,
filmje pereg, s a vásznon mindenféle
emberek közös, egymásért küszködése
rajzol változatos képeket, s az arcokon
ott a remény. A remény, hogy jő a
jobb idő, amikor nekik, vagy
legalább gyermeküknek jussa lesz
az emelt fej, az egyenes gerinc,
nem kényszeríti hajbókolásra az
üres-zsebű szükség, a neve sincs
bugrisok hatalmaskodása…
Néznék előre: a kilátást néhány
kaján vigyorú, pufók fej takarja,
minden más homályos, bizonytalan.
(2013. 07. 17.)
Erdőben
Meleg az idő, éget a Nap,
bújnak a bokrok a tölgyek alatt,
gombák hada játszik az avarban,
illatuk röppen felhőnyi pamacsban.
Rikkan a kakukk, fülemüle dala száll.
Őzcsapat vonul, hűs forrást keres,
nézi a vonulást a nyaktekercs,
csiripel cinege, füzike s a léprigó,
dalol a pinty, szövegel a szajkó,
fákon dolgozik a fakopáncs,
rovart keres a piros-sapkás őszapó.
Kusza ágú cserjék paroláznak,
dús páráról élénken vitáznak,
kékül a kökény, pirul a som,
elhúzódik, mint akit nem érint,
cicomázza magát vadrózsa virága.
(2013. 07. 17.)
Aratás
És reggel lett megint,
odakint szépen ragyog a Nap,
(bár hűvösebb van, s ez jó,
mint korábban hetekig),
erősödnek a nappali zajok:
berregnek autó motorok,
siető emberek sarka kopog,
s egy sarokcsiszoló hangja
sikolt a suta semmibe…
A földeken kombájn óriás
lomha teste vonaglik, vágja,
csépeli a kenyérnekvalót,
folyik a mag - csatornacsövön
esővíz a tetőről - a platóra,
s a préselt szalma-kockák
pihenni kiülnek a tarlóra.
Porzik a határ, nyulak serege,
madarak raja a learatott földre
lakmározni, „lécskálni” jár.
Sötétedésig befogy a búza,
aztán a nap az éjszakát húzza
takaróul magára, s hajnalig
a föld új vetésről álmodik…
(2013. 07. 16.)
Tanműhely
Von Béla Sógor in BALOS (Dateien) · Dokument bearbeiten · Löschen
Tanműhely
Apró gyermek hurka-ujja
matat készülő, neki csippentett
tészta húsán, nyomja, igazítja,
sodorja komolyan, szórja
a lisztet, ahogy anyjától látja,
majd ügyesen a tepsibe igazítja.
Szög, fogó és kalapács villan,
forog az apás kisfiú kezében,
sír a sima deszka a munka
pergő hevében, láda, vagy
kerítés készül a felnőtté válás
szeretet-tanműhelyében.
(2013. 07. 06.)
Irány a tér
Jöjj barátom,
még nem vagyunk túl
megkezdett vitánkon,
csak elnyomott
az eszeveszett hőség,
pedig a hírek a bőség
kosarát terítik elénk.
Legalább vitázzunk.
Lentről, fentről, vagy
mely oldalról hallottunk
okosabbat, melyik lehetne
jobban miénk ?
Kellenek a tisztázó viták,
vitassuk okosan
a percek, órák, napok
és hónapok történéseit.
Aztán, ha tiszta már
akár a kristály, hogy így
tovább nem mehet,
irány a tér, hol kar karba ér,
hisz cselekvésre szólít
a tovább nem viselhető.
(2013. 07. 06.)
Tiltás ellenére…
Bőrömön sercegve fut
a vad köröm, bár kétes
az öröm, a kényszercselekvés
ha hatása nincs is, édes.
Hiába tiltás, jó tanács,
„vakarni nem szabad” !,
égetve viszket e véres,
éktelen szúnyog-harapás.
(2013. 07. 06.)
Parti csend
A tóban megfőtt a hínár,
szélén a nád fonnyad, s
barna színeket ölt magára,
félig-főtt halakat bújtat
gyökere, és víz alatti szára.
Cölöphöz láncolva ring
egykedvűen egy csepp ladik,
elfekszik, lustán ásít nagyot,
napfürdőzik simára kopott,
máskor dolgos evezőlapátja.
De csitt, a néptelen partról
apró, szellő sóhaja lobban,
a vízben parányi béka csobban,
vízipók szalad, tán versenyre
edz, a láthatatlan hártyán.
(2013. 07. 06.)
Nyári táj
Rezeg a szmoggal telt
forró levegő, dobolnak
por-korpuszkulák, a
részecskék vibrálnak
vakítón, akár szétszórt,
zúzott tükörszilánk..
A Nap mennyezetfestésre
készül, létráján felfelé
kapaszkodik. Vödrében
a színek kikeverve,
vörösbe-játszó fakókék,
fehér pamacsokkal ékesítve.
Csigák, giliszták már mind
hűsítő árnyékot kerestek,
résekbe, bogok bokrába
bújt az összes bogár,
az élet jelei visszafogottak,
cserepes a föld, nyitogatja
száját a barázda: inna,
egy eltévedt gyíkocska
saját lábában bukik orra.
(2013. 07. 06.)
Ha a kezek összefonva …
Járhattam volna egymagamban,
mondhassam: enyém az út,
egymagam vagyok. Enyém
az útszélén termő gyümölcs,
a vadvirág is nekem szórja
szirmát és illatát. A tücskök
zenéje, madarak dala csak
az én fülembe száll, enyém
az őzek csörtetése, a szarvas
látványa mikor falombot
formázó érett agancsát elveti.
Erdő alj&a